אז איך החדר מצלצל? - מיקרופון החדר וחשיבותו לתהליך ההקלטה
מאז ומתמיד מוזיקה נוגנה והושמעה בחדרים. בין אם אלו בני דתות עתיקות שהתפללו במקדשים עם הדהוד אינסופי, מקהלות נוצריות בכנסיות והקתדרלות ועד תזמורות ולהקות באולמי קונצרטים ומועדוני הופעות.
החדר הוא הרכיב המשלים בתמונת הסאונד וכפי ששימש את המוזיקאים בעבר על מנת להשיג נפח, גודל, הדהוד והגברה למוזיקה האקוסטית אותה ניגנו, הוא משמש אותנו עד היום בכל אולפן הקלטות. חדר ההקלטה יהווה גורם מכריע בעיצוב הסאונד של כל כלי אקוסטי אותו נקליט, מכינור, דרך פסנתר ומערכת תופים ועד הרכב או תזמורת.
אופיו של החדר, או "הסאונד" שלו, ייקבעו משילוב של מספר פרמטרים: מידותיו, צורתו, הטיפול האקוסטי הקיים בו וכן עוצמת הכלי (או הכלים) המנגנים. כל אלו ייקבעו כיצד החדר יהדהד בתגובה לנגינה של כלי אקוסטי, מה יהיה אורך ההדהוד, אילו תדרים יוגברו או יונמכו וכו'.
באולפני הקלטות נוכל למצוא חדרים מסוגים שונים, החל מחדרים קטנים ויבשים מאוד שיתאימו בעיקר להקלטות שירה, דרך חדרים בינוניים וגדולים ש"רטובים" (מהדהדים) במידה שונה. כל חדר יתאים בצורה סובייקטיבית למטרות שונות, ולרוב גם שינוי מיקום הנגן בתוך אותו החדר יביא לתוצאות שונות בהקלטה.
כאשר ניגש להקליט כלי אקוסטי, עומדות לנגד עינינו (או אוזנינו) שתי מטרות עיקריות, שלעתים ישלימו ולעתים יסתרו אחת את השנייה:
תיעוד הכלי בצורתו הטבעית ביותר, השומרת על הסאונד והמאפיינים שלו ולמעשה דומה ככל הניתן לאיך הכלי נשמע כאשר אנחנו נמצאים איתנו בחדר.
הקלטת הכלי בצורה כזו שתתאים לצרכי ההפקה והעיבוד המוזיקליים.
לרוב, נשתמש בשני מיקרופונים ויותר לשם ההקלטה, כאשר הראשון יתעד את הכלי ממרחק קרוב-בינוני (בהתאם לסוג הכלי, עוצמתו וסוג המיקרופון) והשני יתפוס את הסאונד של הכלי ביחד עם החדר:
המיקרופון הקרוב אשר יתעד את הצליל ממרחק של בדרך כלל 15-50 ס״מ (תלוי בעוצמת מקור הרעש) והוא יהיה מאופיין בדרך כלל בסאונד חריף יותר, מלא במידע ולעיתים אפילו מעט צורם (דמיינו שמישהו מדבר איתכם אך הוא מדבר לתוך האוזן שלכם ממרחק כזה ועל ידי כך מנטרל את האפקט הנוצר על ידי המרחק).
מיקרופון החדר שבדרך כלל יהיה רחוק יותר ממקור הסאונד ויתעד את הדרך בה הסאונד מתפשט ברחבי החדר בו הכלי מוקלט ועל ידי כך נוכל ליצור בצורה טבעית את אפקט המרחק.
אחד השימושים העיקריים בהקלטת החדר, הוא יצירת אפקט הרוחב גם עבור כלים "מונופוניים" (כלומר עבור כלי בודד אשר לו אין רוחב משל עצמו). לצורך כך, נוכל להשתמש בזוג מיקרופונים על מנת לתעד את החדר בצורה סטריאופונית ובכך להוסיף גם לכלי "צר" כמו כינור או סקסופון, רוחב ועומק אשר נחוצים על מנת לשמר את הסאונד הטבעי שלו.
ישנם כלים שהקלטתם ללא מיקרופון החדר לא תחמיא להם כלל ואף עלולה להרוס את חווית ההאזנה להם (דוגמת כינור אשר ללא מיקרופון הממוקם רחוק יותר ומיקס נכון בין השניים, יישמע מאוד צורמני וכואב לאוזן).
להקלטות חדר אין באמת חוקים או רשימה של "נכון-לא נכון", מכיוון שכאמור - כל חדר והסאונד שלו, וכן - כל הפקה והחזון שלה. הדרך הטובה ביותר למקם מיקרופונים בחדר תהיה לשאול את עצמנו "מה אנחנו מעוניינים שערוצים אלו יתרמו להקלטה?" (זה יכול להיות - להוסיף רוחב, להוסיף הדהוד, "למרוח" את הסאונד של הכלי או דווקא להקליט תיעוד ישיר וחד). לאחר מכן, נבקש מהנגן לנגן ונסתובב בחדר על מנת להקשיב כיצד הסאונד משתנה בהתאם למיקום שלנו.
בתמונה: זוג הWarm Audio 14 שלנו בהם אנחנו משתמשים פעמים רבות בשביל להקלטות חדר
לפעמים נמצא את עצמנו מציבים מיקרופונים אשר פונים ישירות לכלי ממרחק של כמה מטרים ולפעמים נעשה בדיוק את ההפך - ונמקם מיקרופונים הפונים אל קירות או פינות החדר. כל הצבה תייצר תוצאה שונה, ולכן חשוב מאוד לדעת מדוע אנחנו מקליטים את החדר, ולא פשוט להקליט אותו.
חשוב לציין, שכמו בכל הקלטה הכוללת יותר ממיקרופון אחד, חייבים לבדוק את יחסי הפאזות בין כל המיקרופונים (גם בין מיקרופוני החדר עצמם וגם בינם לבין המיקרופונים הקרובים). הפיכת הקוטביות (Polarity) לכל אחד מהם תגלו לנו האם אנחנו מאבדים מידע מהשילוב שבין המיקרופונים, או דווקא מעצימים אותם באמצעות יחסי פאזה חיוביים.
מיקרופון החדר לרוב יהיה מסוג קונדסר בעל ממברנה גדולה, על מנת שיוכל לתעד בפירוט רב את הניואנסים המדויקים של הכלי, החדר והשילוב ביניהם. דוגמאות למיקרופונים "קלאסיים" להקלטת חדר: Neumann U87, AKG 414, Telefunken U47, אך חשוב לציין שגם בעזרת מיקרופונים שאינם בטווח המחיר של חמש ספרות, ניתן להגיע לתוצאה מצוינת באמצעות הצבה מדויקת בחדר.
הכנו לכם מספר דוגמאות של הקלטות שביצענו בהם תוכלו לשמוע את ההבדל בין הקלטה עם מיקרופון חדר וללא מיקרופון חדר. כל הקבצים הם סורסים (Source) נקיים - ללא שום Processing או אפקטים.
Comments