top of page

להקה - איך להתכונן נכון להקלטות אולפן


היום נדבר על נושא שמדבר להמון מוזיקאים פעילים בלהקות - הקלטות באולפן.

בתור להקה, העבודה שלכם לפני, תוך כדי ואחרי ההקלטות צריכה להיות מאוד מדויקת על מנת לחסוך לעצמכם ולאנשים אשר עובדים איתכם על התהליך המון זמן ועבודה כפולה (וכמובן גם כסף, שכידוע אינו מצרך נפוץ בקרב המוזיקאים העצמאיים).

לפני הכל, אנחנו תמיד ממליצים לכם לעבוד עם מפיק מוזיקלי שייקח את ההחלטות והעבודה הקשה עליו (כמובן בשיתוף מוחלט איתכם, כי אחרי הכל זו המוזיקה שלכם). מפיק מוזיקלי המתאים לז'אנר אותו אתם יוצרים, יידע לנווט אתכם תוך כדי התהליך המורכב של הפקת מוזיקה באולפן, לתקשר בצורה האידיאלית עם טכנאי ההקלטה והמיקס, ולהכריע בסוגיות מוזיקליות עליהן אתם לא מצליחים להחליט בעצמכם.

עם זאת, במידה והחלטתם שאתם עושים את זה בעצמכם בסגנון DIY כפי שלעתים נהוג בעולם האינדי ההולך וגדל בשנים האחרונות, ישנם לא מעט דברים שאתם צריכים לשים לב אליהם.

בפוסט זה נחלוק איתכם מספר טיפים מנסיונינו, אשר הקפדה עליהם במהלך ההפקה יבטיחו לכם חיים קלים יותר, ותהליך הפקה נעים חלק יותר.

החלטות ועבודה שצריך לעשות לפני שנכנסים להקלטות:

  1. החליטו על הטמפו (BPM) של השיר/ים אותם אתם הולכים להקליט, ועשו חזרות על השירים כאשר המתופף מנגן אותם עם המטרונום באוזניים בBPM שהחלטתם שעובד לשירים. שימו לב! לאחר שהקלטתם מערכת תופים (במידה והקלטתם) לא תוכלו להחליף את הBPM מבלי לפגוע באיכות ההקלטה ולכן זה קריטי לקבוע את זה עוד לפני ההקלטה. במהלך החזרות, חשוב לנסות טווח של BPMים לכל שיר. אתם תופתעו לגלות מה BPM אחד למעלה או למטה יכול לעשות לשיר.

  2. החליטו על מבנה השירים (אינטרו, בתים, פזמונים ,סי פארט וכו') והגיעו להקלטה כאשר אתם סגורים ב-100% על המבנה. אף אחד לא רוצה להגיע לסשן הקלטה ואז להתחיל להתווכח האם הסולו צריך להיות 4 תיבות או 8 תיבות.

  3. סיימו את החזרה האחרונה שלכם לפני ההקלטה כאשר הבסיסט והמתופף יודעים בדיוק מה הם הולכים לנגן! חשוב מאוד שתפקידי הבס והתופים יהיו מאוד מאוחדים לקראת ההקלטה. גם אם הבסיסט והמתופף לא הולכים להקליט ביחד, אנחנו ממליצים שהבסיסט יהיה נוכח בסשן הקלטת התופים ולהפך, על מנת שיוכלו להתייעץ האחד עם השני למקרה וירצו לשנות משהו במהלך ההקלטה.

  4. במידה ויש לכם את האופציה - הכינו מראש גייד להקלטת תופים המורכב משירה וכלי הרמוני כלשהו המלווה את השירה. (גיטרה או פסנתר) במידה ואין לכם את האופציה, דאגו ליידע את האולפן ולתאם איתו סשן הקלטת גייד בנוכחות הסולן ואחד הנגנים. במידה ומדובר על שיר או שירים בודדים, ניתן לעשות זאת באותו יום בו מקליטים תופים. במידה ומדובר על אלבום, כדאי להקדיש לכך סשן נפרד.


המתופף יונתן אלטר במהלך הקלטת תופים באולפני טריו

לאחר שעשיתם את כל ההכנות הדרושות, הגיע היום המיוחל בו אתם נכנסים לאולפן ואיתו גם הגיע הזמן להיות ערניים, מפוקסים ובעיקר קשובים.

דברים אשר יש לשים אליהם לב במהלך ההקלטות:

  1. שימו לב כי שיר מוקלט לעולם לא יישמע כמו שהוא נשמע בחזרות והופעות, וזה מצוין. אלו הן שתי גרסאות שונות של אותו השיר. נצלו את יתרונותיו של האולפן להוסיף למוזיקה שלכם רבדים שלא בהכרח ניתן לייצר בביצוע חי. אם אתם רוצים להעביר למאזין את חוויית ה-Live שמתקבלת אצלכם בהופעות, אולי יכול להיות שאתם צריכים להקליט את כל הלהקה ביחד (לייב באולפן), אופציה שאנחנו בהחלט ממליצים להרכבים שמנגנים זמן רב ביחד ולא רוצים שהחוויה המתקבלת מהשיר המוקלט תהיה שונה מאוד מהחוויה שהקהל מקבל בהופעות.

  2. פתחו את האוזניים! לחברי הלהקה שלא מקליטים אותו הרגע יש עבודה ותפקיד קריטיים - להיות האוזניים שמקשיבות ומבקרות את מה שהנגן/זמר עושים באותו רגע. החליטו ביחד מה הוייב שאתם רוצים להעביר בכל תפקיד וכלי, החליטו על אופי הביצוע ודבקו בו! אל תפחדו להעיר לחבריכם ללהקה, גם אם לא מדובר על הכלי בו אתם שולטים באופן אישי, ומצד שני היו פתוחים לביקורת מצידם על הביצועים שלכם. זכרו שהכח שלכם כקבוצה צריך להיות מנוצל לטובת המוזיקה, ולא לויכוחים וריבים ממקום של אגו.

  3. היו סבלניים! ימי הקלטה עלולים להיות לעתים ארוכים מאוד, במיוחד אם מדובר ביותר משיר או שניים. הגיעו לאולפן אחרי שישנתם טוב בלילה, ופנו לעצמכם מספר שעות רב באותו היום בו אתם יודעים שככל הנראה בעיקר תשבו ותקשיבו לחברי הלהקה שלכם מנגנים (במידה ותורכם עוד לא הגיע).

  4. הקשיבו לעצות הטכנאי/מפיק או כל דמות שנמצאת אתכם באולפן וקחו אותם תמיד בחשבון! לאנשים אחרים שלא מנגנים אתכם בלהקה יש נטייה להיות הרבה יותר אובייקטיבים כלפי המוזיקה שלכם, בעיקר בגלל שהם לא מעורבים בה רגשית.

תהליך ההקלטות יהיה מורכב לרוב מסשן הקלטה ומיד לאחריו עריכות, וחוזר חלילה. אחרי שסיימנו את כל ימי ההקלטות שלנו, הגיע הזמן שבו טכנאי המיקס מתחיל לעבוד ובו מגיע תורכם להעיר הערות מקצועיות הקשורות לאופי הסאונד של היצירה שלכם.


סשן מיקס באולפני טריו

שימו לב! מומלץ בחום להגיע לאולפן בו טכנאי המיקס עובד רק לאחר גרסת מיקס ראשונה שנשלחה אליכם עם כל ההערות שלכם.

אנחנו ממליצים לכל ההרכב להגיע לאולפן המיקסים, כאשר כל אחד הקשיב בנפרד למוזיקה ורשם לעצמו הערות קונקרטיות אשר מפריעות לו במיקס, ועל ידי כך תוכלו לשבת במשך שעה/שעתיים בהן כל אחד יגיד מה הוא היה רוצה להדגיש במיקס ולהגיע לתוצר שכולכם מרוצים ממנו בזמן יחסית מהיר.

חשוב לערוך תיאום בין חברי הלהקה, על מנת למנוע מצב בו לדוגמה הגיטריסט מבקש להגביר תפקיד גיטרה מסוים, בעוד הסולן מבקש בדיוק את הדבר ההפוך. נהלו דיון מסודר על ההערות של כל חברי הלהקה, הסכימו על הערות המייצגות את הדעה הקולקטיבית שלכם, וכך תוכלו לעבוד בצורה מסודרת ונוחה מול טכנאי המיקס.

חשוב לזכור! תהליך המיקס לא הולך לשנות את השיר שלכם. אם אתם לא מרוצים מתפקיד גיטרה, אין זה תפקידו של טכנאי המיקס לפתור את זה. הגיעו לשלב המיקס כאשר אתם עומדים ב-100% מאחורי התפקידים המוזיקליים שהוקלטו, והשאירו לטכנאי המיקס את עבודת גימור הסאונד של היצירה שלכם.

נקודה נוספת שכדאי לקחת לתשומת הלב היא, שלהקות בדרך כלל מורכבות ממספר מוזיקאים המגיעים מרקע מוזיקלי שונה מיסודו, גם אם הבסיס ממנו מורכב יחסית קרוב סגנונית.

עובדה זו בדרך כלל תגרום לקונפליקטים יצירתיים בתוך הלהקה, אך זהו דבר שבהחלט אפשר לנתב בצורה טובה. אחרי הכל, זה מה שיצר את הלהקות הגדולות בהיסטוריה. אז נצלו את ההבדלים ביניכם לטובתכם!

לסיכום, תהליך הפקת המוזיקה באולפן הוא אמנם מורכב, סיזיפי ויכול לעורר קונפליקטים בין חברי הלהקה, אך זכרו כי זו גם הזדמנות אשר לא הרבה אנשים זוכים לה - לתעד את המוזיקה המקורית שלכם בצורה של סינגל/אלבום אשר נשארים בעולם פחות או יותר לנצח. הגיעו להקלטות כמה שיותר מוכנים על השירים אותם אתם מקליטים, כבדו את דעותיהם של האנשים העובדים איתכם על היצירה שלכם, ובעיקר תקליטו, תוציאו מוזיקה, תופיעו ואל תפסיקו ליצור!

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Basic Square
bottom of page