הקול האנושי - כלי הנגינה המופלא ביותר
מבין המגוון הרחב של הכלים המוזיקליים, הקול האנושי הוא כלי הנגינה המיוחד ביותר.
אולי שמתם לב שביצועי אקפלה מדויקים נשמעים יותר יפה מכל ביצוע כלי אחר.
האם שאלתם את עצמכם פעם - למה?
בעולם ההפקה המוזיקלית, כשאני מתייחס לשירה, אני מתייחס לקול הזמר/ת ככלי נגינה בפני עצמו. כמו כל כלי, ככל שנעמיק את הידע שלנו עליו, נוכל לשלוט בו בקלות ולדעת מה יעבוד ומה לא (עיבודים קוליים, עיצוב סאונד ושימושים יצירתיים בקול).
כמו לכל כלי נגינה אחר, לקול האנושי יש מנעד מסוים בו יוכלו הזמר/ת לשלוט בתווים שהם "מנגנים" באופן נקי ובשליטה מלאה.
בניגוד לכלי הנגינה השונים, בהם המנעד יחסית קבוע לכל כלי וכלי (גיטרה תנגן מתו מסוים עד תו מסוים, בעוד כינור יוכל לנגן בין תווים אחרים) בשירה המנעד משתנה מאדם לאדם. בדרך כלל המנעד הגברי יהיה נמוך יותר מזה הנשי.
ישנן המון טכניקות הפקתיות שונות לשימוש בקול האדם בהקשר המוזיקלי.
אפשר לחתוך, לערוך, לסמפל או לרוורס את השירה (טכניקות מאוד פופולריות בשנים האחרונות) או שאפשר להשתמש בשירה ככלי יותר הרמוני דוגמת פסנתר או גיטרה.
מכיוון שהקול האנושי יכול להפיק רק תו אחד בו זמנית (למעט טכניקות שירה מיוחדות מאוד דוגמת חומאי), כ'כלי נגינה' הוא הופך מיידית לכלי בעל אופי מלודי ולא הרמוני.
ישנן מספר דרכים להפוך את הקול האנושי להרמוני בהפקה מוזיקלית.
בין אם על ידי הקלטת שירה במספר טייקים נפרדים ועריכתם ושילובם לאחר מכן לשטיח/פאד הרמוני, ובין אם על ידי הוספת אפקטים או מעבדי צליל כאלו ואחרים.(הרמונייזרים למיניהם - אני אישית מאוד אוהב את Quadravox של חברת Eventide).
בדרך כלל נשתמש בקולות האלו כקולות רקע בהפקה של שיר.
הנה כמה דוגמאות לשימושים נפוצים לקולות רקע:
הכפלת הקול הראשי בתו אחר על מנת ליצור הרמוניה לקו המלודי הראשי.
הכפלת מספר קולות בתווים שונים על מנת ליצור מרווחים קונסוננטים בין הקו המלודי הראשי לשאר הקולות ועל ידי כך ליצור לעיתים אקורד המורכב מקולות רקע.
הכפלת הקו המלודי הראשי במספר ״צבעים״ שונים או מה שאני קורא לו - ״אפקט המקהלה״.
הכפלת מספר קולות בעלי מרווחים קונסוננטים ביניהם אך בעלי אופי ריתמי שונה מקו השירה המלודי המרכזי (על מנת ליצור אפקט של שאלה-תשובה בדרך כלל).
פונקציות אלו מאוד נפוצות בהפקות מוזיקליות המשתרעות על שלל סגנונות שונים.
לקחתי דוגמא לכל אחת מהפונקציות האלה מתוך הפקות שלי מהזמן האחרון:
מכירים עוד פונקציות מגניבות שלא חשבנו עליהן?
ספרו לנו בתגובות איך אתם עורכים את קולות הרקע שלכם!