top of page

מקליטים שירה? אין צורך להילחץ! 7 טיפים לזמרים וזמרות על הקלטת שירה באולפן


אחד החלקים המאתגרים ביותר בכל תהליך הפקה - הוא הקלטת השירה, או - ערוץ ה-Lead Vocal. הקול האנושי הוא אולי כלי הנגינה המורכב והיפה ביותר שקיים, ואולי בגלל זה, יכול להציב אתגרים לא פשוטים עבורכם ברגע האמת בו צריך להקליט אתכם שרים את השיר שלכם.

ישנם שני קשיים עיקריים בהקלטת שירה:

  1. קושי טכני - לכל זמר וזמרת מנעד שונה, יכולות ווקליות שונות, טכניקות שונות שרכשו לאורך השנים, וכן הרגלים שרכשו - ישנם כאלו שישירו רק בשעות הלילה הקטנות, ישנם כאלו שבלי 3 כוסות תה לא פותחים את הפה, וישנם גם אלו שפשוט ייכנסו לאולפן בחצי אדישות, יזרקו טייק אחד למיקרופון וישאירו את כולם המומים.

  2. קושי רגשי - הקול האנושי, הוא כלי נגינה שמובנה בתוכנו. הוא לא פיזי ומוחשי כמו גיטרה שמחזיקים ביד, ולרוב, מי שפחות מנוסה בהקלטות שירה, ירגיש שהשירה מגיעה אצלו ממקום מאוד רגשי ולא תמיד נשלט. זה נכון חלקית גם אצל זמרים מקצועיים ומנוסים, בעיקר כאשר ניגשים להקליט שיר מקורי - כזה שמביע תחושה, או רגש, שצריך לדעת להתחבר אליו ברגע האמת ולבטא אותו באמצעות הקול.

אצל כל זמר וזמרת, השילוב בין הקושי הטכני לבין הקושי הרגשי, יוצרים לעיתים רבות לחץ מיותר לפני/בעת ההקלטה, ויכולים למנוע מכם להוציא את המיטב שלכם החוצה. אבל זה לא חייב להיות ככה! הקלטת שירה יכולה להיות גם כיפית, נעימה ויעילה - באמצעות הקפדה על מספר טיפים שאספנו עבורכם, תוכלו להגיע רגועים לאולפן, בידיעה שאתם הולכים לצאת עם טייק מנצח!


הקלטת שירה באולפני טריו - הילה עגנון

איך להתכונן נכון להקלטות שירה?

  1. הקליטו שירה לאורך כל תהליך ההפקה - כולם מכירים את הסיפור הרומנטי על טייק השירה האגדי שנשאר מהקלטת ה"גייד". לא סתם זהו סיפור רומנטי, לרוב זה לא קורה. לעומת זאת, אם תקליטו את עצמכם שרים מספר פעמים לאורך תהליך ההפקה (הקלטת גייד, הקלטה מחדש כאשר יש סקיצה עם עיבוד לכלים, הקלטה לאחר שכל הכלים הוקלטו), תוכלו להרגיש בשיפור המתמיד, תבחנו בזמן אמת את החיבור שלכם עם השיר והעיבוד, ותרגילו את עצמכם לסביבה האולפנית - החדר, האוזניות, המיקרופון, התקשורת מבעד לזכוכית עם המפיק - כל אלו הם משתנים חדשים שצריך להתרגל אליהם.

  2. הקליטו את עצמכם שרים את השיר מחוץ לאולפן - לפעמים ההשראה מגיעה ברגעים לא צפויים - בבית לפני השינה, בבר עם החברים - אם עולים לכם רעיונות לגבי אופן ההגשה של השיר, אל תחכו - הקליטו אותם במקום עם הפלאפון. מעבר לכך, בקשו מהמפיק פלייבק איתו תוכלו להתאמן בבית, באוטו, ובכל מקום שבו נוח לכם לשיר.

  3. עבדו עם מורה לפיתוח קול - זו המלצה שרלוונטית לכל זמר וזמרת - מתחילים ומתקדמים - אם יש לכם את האפשרות, עבדו עם מורה לפיתוח קול שמכיר אתכם ויכול לעזור לכם להוציא את המיטב מהגרון שלכם. לקראת ההקלטות, בקשו מהמורה לעבוד אתכם נקודתית על השירים אותם אתם הולכים להקליט - פרייזינג, נשימות, הגשה, חימום קולי - עבודה על כל אלו תכין אתכם להקלטה רגועה ונקייה.

  4. תמיד אפשר להקליט שוב - כשאתם באולפן, מאחורי המיקרופון, זכרו שתמיד - לא משנה מה - הכל בסדר! זייפתם? לא פגעתם בטיימינג? התבלבלתם במילים? אנחנו בשנת 2018, והמחשב הוא חברו הטוב ביותר של טכנאי ההקלטה. אנחנו כמובן לא ממליצים להקליט 100 טייקים ולהשאיר לאחרי ההקלטה עבודת עריכה של שעות והרכבת פאזל של הברות ומילים, אבל בהחלט ניתן להירגע בעת ההקלטה. תמיד אפשר למחוק ולנסות שוב.

  5. המנעו מהרגלים מזיקים - מעשנים? נסו לעשן פחות טרם ההקלטה. אוהבים לדפוק לאפה? שמרו אותה ליום אחר. לא זזים מהספה בלי קפה שחור? נסו להחליף אותו בתה. אנחנו לא ממליצים לכם לצאת לחלוטין מאזור הנוחות שלכם ולשנות הרגלים ב-180 מעלות, אבל הקפדה קטנה על מספר הרגלים מזיקים יכולה לשפר את הביצועים שלכם משמעותית.

  6. State of Mind - כפי שאמרנו בהתחלה, שירה היא שימוש בכלי נגינה - הגוף שלנו. וככזו, היא מושפעת מאוד ממצב רגשי. יישום של כל ההמלצות הקודמות, יביא אתכם למצב שביום ההקלטה אתם רגועים, נינוחים, לא מתרגשים יתר על המידה (זה בסדר להתרגש, אתם מקליטים את המוזיקה שלכם!), ומגיעים לאולפן בפוקוס ובמצב הרגשי הנכון ביותר עבורכם להקלטת השיר.

  7. תקשורת עם המפיק / הטכנאי - חשוב מאוד, בהמשך למצב הרגשי, להרגיש בנינוחות מלאה מול הטכנאי והמפיק שלכם. התקשורת במהלך הסשן צריכה להיות פתוחה לשני הצדדים - אל תפחדו לקבל ביקורת ועצות מהמפיק, הוא כאן כדי לעזור לכם - ומנגד, אל תתביישו לעמוד על שלכם, להציע רעיונות, לדייק את הסאונד באוזניות ולהגיע למצב שאתם מרגישים בנוח ב-100%.

נשמח לשמוע מכם בתגובות מה ההרגלים והטיפים שלכם להקלטות שירה!

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Basic Square
bottom of page