top of page

עריכות שירה - למה, כמה איך ומתי?


בפוסט הקודם התחלנו לדבר על הפקת טייק שירה מנצח ועברנו על 8 טיפים לניהול מוצלח של סשן ההקלטה, כך שבסופו של הסשן יהיו לנו את הטייקים הכי מדויקים להפקה שלנו. השלב הבא, לאחר שהקלטנו, יהיה לערוך את הטייקים, בדיוק כמו שאנחנו עורכים כל כלי נגינה לאחר שהקלטנו אותו.

אז על מה אנחנו מדברים בכלל כשאנחנו אומרים - עריכות שירה?

כמו בכל כלי אחר בהפקה מוזיקלית, אנחנו קודם כל נתעסק בלהוציא את הטייק הטוב ביותר מהנגן/זמר, נקליט אותו ולאחר מכן נערוך את ״הטייק המנצח״ בהתאם להפקה של אותו השיר.

שלב זה נהיה שלב הכרחי ביותר בימינו, ימים בהם אנחנו יכולים לעיתים לשמוע מוזיקה ש100% ממנה נעשתה בעזרת עריכות כאלה ואחרות, בין אם על השירה באופן ספציפי (אפקט ה״אוטוטיון״) ובין אם על שאר הכלים המנגנים.

לאחר שישבנו והשקענו את מיטב מאמצנו בלהוציא טייק שירה מנצח מהזמר/ת, בדרך כלל נמצא את עצמנו יושבים ועורכים את אותו הטייק ופתאום נשים לב להרבה דברים קטנים שלא שמנו לב אליהם בזמן שהקלטנו.

תופעה שכזאת תקרה בדרך כלל עקב כך שבמהלך סשן ההקלטה אנחנו נהיה מאוד עסוקים בהמון גורמים שונים. במקרה של שירה זה יכול להיות ההגשה, הטיימינג (תזמון), דיוק בפיטצ׳ ושאר מרכיבים שונים, כפי שהזכרנו בפוסט הקודם.

אנחנו ממליצים שבזמן שאתם יושבים לערוך את השירה, תעשו זאת עם ״אוזניים נקיות״.

משמע - לא באמצע סשן בו אתם בלחץ של זמן, אחרי שהאוזניים שלכם כבר התנקו ולא הקשבתם לרעשים שונים במשך כמה שעות ברצף.

יעזור לכם מאוד להגיע לסשן עריכה שכזה כאשר אתם ״נקיים״ לגמרי מרעשי רקע וסביבה מעייפים (אל תשכחו, האוזניים הן הכלים שלכם וגם הן מתעייפות ואפילו בקלות).

בדרך כלל נוכל להבחין בסשן כזה באי דיוקים קלים בפיטצ׳ ובטיימינג שלא שמנו לב אליהם במהלך סשן ההקלטה.

ישנן דרכים רבות בימינו לערוך דברים כאלה (פלאגינים כדוגמת Melodyne,Wavetune ואפילו הvari audio של קיובייס מוצלח מאוד ואנחנו מוצאים את עצמנו משתמשים בו לא מעט. במיוחד בגרסא החדשה שלו בקיובייס 10! פירוט על כך באחד הפוסטים הבאים).

אחת הסיבות שנערוך שירות כמעט תמיד היא בעיקר כי ההפקות המוזיקליות של היום מאוד ״ישרות״. הבס והתופים יושבים במדויק על הגריד, שאר הכלים גם הם - בין אם מדובר בביט אלקטרוני, סינת׳ים או גיטרות חשמליות.

לאחר שנקליט שירה, לא משנה כמה מדויק הזמר יהיה, תמיד תוכלו למצוא נקודות קטנות שבהן השירה לא יושבת אל מול הפלייבק. בין אם מדובר בזיופון או בריחה מהטיים. אין מה לעשות, כולנו בני אדם...

פעולת העריכה הכל כך נפוצה הזאת בדרך כלל תקרה על מנת לשים את השירה במקום מדויק אל מול שאר המוזיקה.

הבאתי 2 דוגמאות שונות לעריכת שירה.

אחת מהפקה שלי לזמר מוכשר בשם יניב סלע, והשניה דוגמית של 10 שניות שלי צורח לד זפלין למיקרופון:


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Basic Square
bottom of page