top of page

פרה פרודקשן - המקום הנכון להשקיע בו בתהליך הפקת שיר


דמיינו לעצמכם סיטואציה: אחרי שנים של כתיבת שירים, עבודה בעבודות מזדמנות, שיעורי גיטרה, נסיונות להקמה של הרכבים ולהקות ועוד תלאות רבות, הגעתם לרגע הנכסף - יש לכם מספיק שירים טובים, שאתם מאמינים בהם ועומדים מאחוריהם, ואתם ניגשים להקליט אותם.

מצאתם מפיק, נכנסתם לאולפן, הבאתם נגנים במיטב כספכם, הפלייבקים כבר נשמעים לא פחות ממדהים, ואז אתם נכנסים לחדר ההקלטה, שמים אוזניות על הראש, שרים את הבית הראשון - ומשהו לא עובד. מנסים שוב, משנים את המיקס באוזניים, מגיעים לפזמון - והגרון נחנק. הסולם של השיר גבוה מדי. ב-ע-י-ה.

זו, חברים, רק דוגמה אחת מני רבות לבעיות שעלולות להיווצר בתהליך ההפקה. אבל זו בעיה שלחלוטין היה אפשר למנוע אותה, באמצעות השקעה בשלב שרבים נוטים לחפף בו - ה-Pre Production או בעברית: קדם-הפקה.

מחפשים אולפן ובית להפקת האלבום הבא? דברו איתנו ובואו לכוס קפה!

אז מה זה בעצם Pre Production?

תהליך ה-Pre Production הוא בעצם התהליך המקדים להפקה בפועל של השיר/אלבום. בפוסט הזה, הדוגמאות וההתייחסות תהיינה בעיקר מעולם ההפקה האקוסטי-חשמלי, מכיוון שבו המשמעות הגדולה ביותר לשלב המדובר.

אם תהליך ההפקה כולל הקלטות של נגנים, שירה, עריכות ומיקס - והוא בעצם ההוצאה לפועל של הוויז'ן שלכם ושל המפיק, שלב ה-Pre Production הוא שלב התכנון, הנסיונות, החפירות והכשלונות.

שלב זה, יכול, ולעתים צריך, לקחת משך זמן רב מתוך תהליך ההפקה הכולל - לעתים מעל למחצית - ובו למעשה אנחנו לוקחים את השיר הגולמי (שלרוב נכתב ומבוצע בפורמט של גיטרה/פסנתר+שירה) ומתייחסים אליו כחומר גלם שאיתו ניתן לשחק, לעצב, לשנות ולחקור.

עבורי, השאלה המנחה בשלב ה-Pre Production היא "מה השיר צריך?". זו כמובן שאלה שצריכה להיות לנגד עינינו במשך כל התהליך, אבל בהתחלה - זה הזמן לקבל החלטות שיחייבו אותנו להמשך התהליך ובעצם ישימו לנו מסגרת לתוכה ניצוק את הרעיונות המוזיקליים שלנו ושל המוזיקאים המעורבים בפרויקט.

שלב זה כולל למעשה ניסיונות, בהם נחפש רעיונות ראשוניים לעיבוד, וויז'ן הפקתי (איזה כלים משתתפים בהפקה, מה אופי ההפקה - אולפני או לייבי? שמח או קודר? מהיר או איטי? וכו'), וכן נבחן את השיר דרך מספר פרמטרים שיוכלו למנוע בהמשך בעיות, כמו בעיית הסולם הגבוה שצוינה בתחילת הכתבה.

ניסיונות אלו, יכולים להתבטא במגוון דרכים, וכל מפיק מנהל את התהליך בצורה בה הוא רגיל לעבוד - אבל המשותף לכולם הוא שהם משקיעים בשלב זה זמן ומחשבה, על מנת שבהמשך - ההקלטות, העריכות והמיקס יבואו בקלות, בכיף ובהתאמה מלאה לוויז'ן של המפיק והאמן.


אוקיי, הבנתי - אבל בתכלס, מה עושים?

מה עושים? סקיצה. ולעיתים סקיצות.

סקיצה של שיר היא למעשה גרסה ראשונית, שמטרתה לתת למפיק והאמן את היכולת להקשיב לשיר מבעד זוג רמקולים, בניגוד לסיטואציה בה האמן משמיע למפיק את השיר בלייב, ולהתחיל לגבש דעות לכאן ולכאן. סקיצה יכולה להיות כל גרסה, החל מכלי בודד+שירה, ועד לעיבוד ב-MIDI הכולל הרכב שלם, אלקטרוניקה, רעיונות לסקציית נשיפה וסולו כינור מרגש.

כאשר אנו עובדים על סקיצה, יש מספר פרמטרים מרכזיים שבעיני הם ליבת המחקר והחיפוש שלנו:

  1. טמפו ומשקל - האם השיר מהיר מדי? האם הוא איטי מדי? איך השיר יישמע אם נשנה את המשקל מ4/4 ל-6/8? מה יהיה האימפקט של הסולו סקסופון, אם הוא פתאום יקרה ב7/8? איך ה-Phrasing של השירה משתנה כאשר מאיצים את השיר ב-10 bpm? כל השאלות הללו, הן שאלות שחייבים לבדוק טרם הקלטה של מתופף. תארו לכם מצב בו הבאנו מתופף לאולפן, שילמנו לו, שילמנו לטכנאי, שילמנו לאולפן, יצאנו עם טייקים מדהימים, ואז אנחנו מקשיבים ואומרים לעצמנו "רגע… השיר לא מספיק סוחב קדימה. הוא לא מהיר מספיק ולא מקפיץ מספיק. אם הוא היה מהיר יותר ב-5-6 bpm זה היה עולם אחר". הלך הכסף, הלך הזמן, ונוצר המון תסכול.

  2. סולם - כמו בדוגמה בתחילת המאמר, מציאת הסולם הנכון לשיר היא אבן דרך בהפקה - לכל שיר ולכל זמר/ת סולם הנכון עבורו. אם הסולם יהיה נמוך מדי, לא נקבל מספיק נוכחות ו-output בשירה. אם הסולם יהיה גבוה מדי, ייתכן שבפזמונים ובנקודות הגבוהות של המלודיה הזמר ייתקל בקשיים ולא יוכל להפיק את התווים בצורה נקייה או מדויקת. ומעל הכל - לסולמות שונים גוונים שונים, לא רק בשירה. מיתר פתוח של גיטרה נשמע אחר ממיתר סגור (ולכן מיליוני שירים נכתבו ב-A או ב-E, שהם שני המיתרים הנמוכים בגיטרה), סולמות שונים נשמעים טוב יותר או פחות בכלי נשיפה או מיתר, ובכלל - אם הבס שלנו מתחיל ב-50 הרץ או ב-80, זו תחושה אחרת לגמרי.

  3. סגנון - זה לא חדש ששיר טוב יעבוד בכל סגנון. השירים הכי טובים נשמעים נהדר גם כשהם מנוגנים עם גיטרה או פסנתר בלבד, בלי הפקה ובלי עיבוד. בשלב הפרה-פרודקשן, יש לנו את האפשרות להפיק מספר סקיצות בסגנונות שונים על מנת לבחון את הגוון והאופי של ההפקה על השיר, וזאת מבלי להתחייב. לעיתים, האינטואיציה מנצחת ולעיתים - דווקא חיפוש באזורים מרוחקים יותר מה-DNA האינטואיטיבי של השיר, יביאו רעיונות ותוצאות שלא חשבנו עליהם.

עד כאן לחלק הראשון של המאמר, ספרו לנו בתגובות מה הדברים החשובים לכם כאשר אתם מייצרים סקיצה לקראת הפקה מלאה של שיר / אלבום.

בחלק הבא נתייחס לדברים נוספים אשר חשוב לבדוק בשלב הפרה פרודקשן, וכן - מה ההבדל בין סקיצה לשיר בודד (סינגל) לבין סקיצות לאלבום שלם.


מחפשים מפיק מוזיקלי לסינגל החדש? דברו איתנו ובואו לכוס קפה!

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Basic Square
bottom of page