top of page

כל מה שרציתם לדעת על Slate Digital EVERYTHING BUNDLE חלק 1 - EQ


בשנים האחרונות, כוחם של הפלאגינים הדיגיטליים ככלים לגיטימיים למיקס IN THE BOX (מיקס שנעשה רובו או כולו במימד הדיגיטלי, כלומר על המחשב - בניגוד למיקס שנעשה על קונסולה אנלוגית) עלה משמעותית, עם דימויים מדויקים בעלי איכות סאונד נהדרת של המכשירים הקלאסיים עליהם עברה רוב המוזיקה של היובל האחרון - מכשירי EQ, קומפרסורים, מעשירי צליל, אפקטים, ועוד. עם חברות כמו WAVES, UAD ו-SLATE DIGITAL, נראה שהמימד הדיגיטלי כאן כדי להישאר.

בסדרת המאמרים הזו, ניתן סקירה מקיפה על חבילת ה-Everything Bundle של חברת SLATE DIGITAL (מבית סטיבן סלייט, אחד מטכנאי הסאונד המובילים בעולם). נראה שסלייט שם לעצמו מטרה להיות חלוץ בעולם הדיגיטלי, ועל אף כניסה מאוחרת יחסית לשוק הפלאגינים, הוא מדביק את הפער במהרה. חבילת ה-Everything Bundle מכילה את רוב הכלים הנדרשים לטכנאי והמפיק באולפן - EQ, קומפרוסרים, באס-קומפרסורים, אפקטים, ואף מספר כלים למאסטרינג.

אבל עוד לפני שנצלול לסקירה של כל המכשירים - חשוב לציין נקודה מעניינת שעשויה להיות רלוונטית לכל מי שעושה את צעדיו הראשונים בעולם האודיו הדיגיטלי. לאורך השנים, מחירי פלאגינים היו גבוהים מאוד, לעיתים מאות דולרים עבור מכשיר בודד המדמה איקיו או קומפרסור אגדי, כשמנגד - ערך התוכנה רק הלך ונשחק. סלייט החליטו לשווק בשיטה קצת אחרת, שמתכתבת עם מה שקורה בעולמות מקבילים בתחום המוזיקה - מנוי חודשי. היתרון? בעבור סכום מגוחך של כ-15 דולר לחודש, כל החבילה שלכם. כולל עדכונים בחינם, ומכשירים חדשים שיוצאים מדי כמה חודשים. החסרון? אם החלטתם להפסיק את המנוי, ותצטרכו לחזור לפרויקטים ישנים בהם נעשה שימוש בפלאגינים, לא תוכלו לעשות זאת, כי כאמור - זהו רק מנוי ולא רכישה. אנחנו בכל מקרה, הסכמנו להשתתף בניסוי, והתוצאות חד משמעיות.

חבילת ה-Everything Bundle כוללת מספר מרכיבים - ה-Virtual Mix Rack (או בקיצור - VMR - הכולל מודולים רבים עליהם נרחיב בהמשך), Virtual Tape Machine (דימוי טייפ סלילים), Virtual Buss Compressor (שלושה באס-קומפרסור אגדיים במארז אחד), FG-X (כלי המאסטרינג הכולל קומפרסור, לימיטר ומד DBFS מדויק) ועוד מספר אפקטים נוספים כגון ריברב, דיליי, מדמה מגברים לגיטרה (S-Gear, אותו נסקור בכתבה נפרדת המתעסקת במדמי מגברים) ו-DeEsser.

Virtual Mix Rack

ה-VMR שואב השראה ממארזי הלאנצ'בוקס (500 SERIES) ההולכים ונהיים פופולאריים יותר בשנים האחרונות. הרעיון? צ'אנל סטריפ שלם, מודולרי לחלוטין, עם עד 8 מקומות למכשירים, בתור אינסרט אחד בודד בתוכנה.


לפני שנדבר על איכות הסאונד, חשוב לציין את נוחות העבודה שהVMR מציע. היכולת לסיים את העבודה על כל ערוץ ב(לרוב) אינסרט אחד בודד, מקלה על המעבד, מקלה על ההתמצאות בפרויקט, ומאפשרת נוחות עבודה שמתבטאת בקיצור זמנים ובתוצאות מדויקות. השליטה קלה, הממשק נוח, ניתן לגרור פנימה והחוצה אפקטים בצורה אינטואיטיבית, וכמובן לשמור פריסט של מכשיר ספציפי או של צ'אנל סטריפ מלא, ולבצע השוואות A/B.

בתוך הVMR תמצאו 4 מכשירי EQ שונים באופיים, 6 קומפרסורים, 4 מעשירי צליל, ודימויים של ערוצי מאסטר וליין של כמה מהקונסולות המפורסמות בעולם.

EQ

מחלקת ה-EQ מציעה לנו 4 מכשירי איקיו, השונים זה מזה בפונקציונאליות שלהם וכמובן בסאונד.


FG-S

איקיו המדמה את האיקיו המפורסם מקונסולות ה-SSL האגדיות. האיקיו כולל ארבע רצועות (Bands) עם תדירויות משתנות לבחירה, לתחומי התדרים הנמוכים, לואו-מיד, היי-מיד וגבוהים. בנוסף, קיים HPF. זהו ללא ספק המכשיר לעשות איתו פינישים, הגברות עדינות וגימור לסאונד, ופחות הכלי לחיתוכים כירורגיים או הגברות דראסטיות. כפתורי הגיין מגיבים ב"איטיות" משהו, והגברות של 1-2dB נשמעות מאוד עדינות לעומת מכשירי איקיו אחרים.

FG-N

אחרי ה-SSL, זה רק טבעי לצפות לאיקיו המבוסס על קונסולות NEVE. המכשיר הזה, גם הוא בעל ארבע רצועות, מרגיש בעל נוכחות בכל הזזת כפתור. התדירויות הגבוהות קבועות ואינן ניתנות לשינוי, ובשאר הרצועות הQ קבוע. זהו מכשיר היכול להפיח רוח חיים בסורסים שנשמעים מעט דלים, ואפשר להגיע איתו להגברות והנמכות מאוד קיצוניות, עד לרמה של שינוי דראסטי של הסורס. בנוסף, לחיצה על כפתור הDRIVE, תהפוך את הכפתור האחראי לעצמת הכניסה למכשיר, למעשיר הרמוניות, אשר מוסיף צבע נהדר אף הוא. החסרון היחיד - צריך להיזהר עם המכשיר הזה, קל מאוד להגיע איתו למצב של Over-Processing.

Custom Series EQ

האיקיו השלישי, הוא ייצור כלאיים שעליו עבד סלייט בעצמו ביחד עם המתכנת הראשי Fabrice Gabriel. זהו איקיו בו נדגמו מספר מכשירים שונים, כך שלמעשה כל רצועה נשמעת כמו הרצועה המקבילה באיקיו אנאלוגי אחר. בעקבות זכויות יוצרים, לא מפורט מאיזה מכשירים נדגמו חלקי האיקיו (דבר הקיים בכלל הפלאגינים של סלייט, עם תיאורים לאקוניים כמו "מבוססת על הקונסולה האגדית משנות ה80"), אבל זה גם לא באמת משנה. זהו מכשיר, בניגוד לשניים הקודמים, אשר מנסה להביא איתו משהו חדש - ולא חיקוי של המוכר, וגם מצליח. האיקיו נשמע מאוד נקי, מוזיקלי ומחמיא לכל ערוץ שעובר בו.

Custom Series Lift

האיקיו הרביעי, מציע כלי Instant המתבסס על האיקיו המלא מאותה סדרה. הרעיון פשוט - שני נובים, הגברה בלבד, אחד לנמוכים (במצב Big - מגביר באזור ה-80-100 הרץ, ובמצב Punchy - באזור ה-Low Mid) ואחד לגבוהים (Present - מגביר איך לא את אזור הPresence וה-Hi Mid, ומצב Silky - להגברה באזור ה-10KHz ומעלה). מצוין לסורסים שדורשים נגיעה קטנה, נהדר על מיקרופונים קרובים של תופים, וגם ככלי לייצור סאונד מוגזם ומאוד מנופח (אני מצאתי את זה שימושי בעיקר ב-Parallel Process).

בדוגמאות הבאות, כיוונו את שלושת המכשירים באותה הצורה (כפי שניתן לראות בתמונה למעלה) והעברנו סנר וערוץ שירה דרכם. התוצאות לפניכם - סדר ההשמעה הוא הסיגנל המקורי, ולאחר מכן ע"פ התמונה משמאל לימין:


ספרו לנו בתגובות מה ה-EQ האהוב עליכם! בכתבה הבאה בסדרה נסקור את שאר המודולים הקיימים ב-Virtual Mix Rack.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Basic Square
bottom of page